اخبار
خبرهای پیشین
.مراسم چهاردهمین سالگرد درگذشت مرتضی ممیزبرگزار شد
چهاردهمین سالگرد مرتضی ممیز
چهاردهمین سالگرد مرتضی ممیز
بزرگداشت مرتضی ممیز در اصفهان برگزار شد
بزرگداشت مرتضی ممیز در اصفهان
پوستر مرتضی ممیز در عطف کتاب تاریخ گرافیک جهان
نمایشگاه آثار تصویرسازی و دفتر اتودهای استاد مرتضی ممیز در دانشگاه گیلان
سیزدهمین یادبود مرتضی ممیز برگزار شد
نمایشگاه توما او-مارشان
سیزدهمین سالگرد مرتضی ممیز
بنیادی متراکم در یک انسان
۴ شهریور زادروز مرتضی ممیز
هلموت اشمیت (۲۰۱۸ – ۱۹۴۲)
چاقوها – اثر مرتضی ممیز
گنج و گستره /۱۳۵۵
هولگرماتیس طراح گرافیک برجسنه و مشهور آلمانی
دوازدهمین سالگرد مرتضی ممیز برگزار شد
استیکر برای شبکه های اجتماعی با تصویرسازی های مرتضی ممیز
دوازدهمین سالگرد مرتضی ممیز
فراخوان
در ستایش عباس کیارستمی برگزار شد
در ستایش زندگی عباس کیارستمی
هفته گرافیک کیش
اودرمات، طراحِ خودآموخته
بن باس، نماد دیزاین هلندى
بن باس ۱۹۳۰- ۲۰۱۷
ژان روبرت (۲۰۱۶-۱۹۴۵)
یازدهمین سالگشت مرتضی ممیز برگزار شد
یازدهمین سالگشت مرتضی ممیز
یک روز ویژه با ملک ایمبودن
عباس کیارستمی
پنجمین جشنواره جهانی فیلم تهران
سالنامه دبیرستان مهیار
سال نو مبارک
خداحافظ رفیقِ* شورشی!
دهمین سالگشت مرتضی ممیز
دهمین مراسم یاد بود مرتضی ممیزدرکرمان
پوسترهای نیکلاس تراکسلر
یک روز ویژه از نزدیک با کاری پیپو
ساده، قوی و شفاف
نهمین سالگشت مرتضی ممیز
روز مرتضی ممیز
در ستایش ماسیمو وینیلی
گفتگو با ابراهیم حقیقی
گفته های امرالله فرهادی دربار ه ی دیوار نوشته های انقلاب
چهارم آذر ماه هشتمین سالگرد رفتن مرتضی ممیز
گزارش نشست یک روز ویژه با «مرتضی ممیز» از نزدیک
هشتمین یادبود مرتضی ممیز برگزار شد
سلام همسایه
مرتضی ممیز و نورالدین زرین کلک
روی جلدهای مرتضی ممیز
روزی روزگاری ممیز
به یادِ گی شوکارت
پوستر یادبود مرتضی ممیز
گزارشی از کارگاه کیکوفارکاس
کارگاه طراحی پوستر با کیکو فارکاس
هفتمین یادبود مرتضی ممیز برگزار شد
برنامه کامل هفتمین سالگشت مرتضی ممیز

در ستایش ماسیمو وینیلی
۱۳۹۳/۰۴/۱۵

در ستایش ماسیمو وینیلی
نوشته ی آرماندو میلانی 

ماسیمو با کوله باری از خلاقیت، شور و اعتبار پرواز کرد. همیشه از او با نام  طراحی بسیار حرفه ای و یک  کمال گرا با قلبی بزرگ یاد خواهم کرد . به طراحی بدون زمان اعتقاد داشت و از مد روز زود گذر امتناع می کرد. اغلب به دانش آموزان خود می گفت: «اگر درست طراحی کنید، کارتان تا ابد باقی خواهد ماند».
ماسیمو در تطبیق دادن کارش با نیازهای مشتریانش موفق بود؛ هرگز به خاطر اصول طراحی مینیمالیستی که داشت، نهایت نظم منطقی اش را از دست نمی داد و همیشه به دنبال یافتن تعادلی ظریف بین فرم و محتوا بود.
رویکردش چنین بود که یک شکل پایه در تمام پروژه هایش بیان می کرد وآن را به لذتی بصری تبدیل و در واقع امر ناملموس را ملموس می کرد. می توان گفت اعتبار ماسیمو با زیبایی شناسی مدرنیست اروپا تا طراحی گرافیک آمریکا قرین است. او عامل مؤثری در شیوه ی نگاه به هر چیزی با یک شروع منطقی و پس از آن به دست آوردن راه حل منطبق بر یک دلیل مشخص بود. با شبکه های ساده، فقط شش نوع نوشتار و صرفاً رنگ های اصلی ، در هر زمانی می توانست راه حل های زیبا و مناسب بیابد.
در میان پروژه های مهم گرافیکی اش ، پوستری برای تئاتر پیکولوی میلان، لوگوی بلومینگدلزBloomingdales  و هواپیمایی آمریکا، تصویر برای نول فرنیچرKnoll Furniture، نقشه ی متروی نیویورک و کارهای گرافیکی ناشنال پارک سرویسNational Parks Service در ایالات متحده را به یاد دارم. به عنوان طراح محصول هم دیوانو ساراتوگا Divano Saratoga، طراحی داخلی و مبله کردن کلیسای سنت پیتر نیویورک و اجناس قابل تغییر هلر را طراحی کرد. آخرین کتاب او«کانن» به طور گسترده ای در سراسر جهان توزیع شده است. اما این فقط فهرستی کوتاه از تولیدات فوق العاده و بی پایان اوست. وقتی روی یک پروژه کار می کردم گاهی فکر می کردم نظر ماسیمو درباره ی آن چیست برای همین اغلب پروژه ی طراحی در حال اجرایم را برای او می فرستادم تا از او مشاوره بگیرم. او همیشه بسیار سخاوتمند بود و پیشنهادات و نظرات مختلفی به من می داد. هنگام انتقاد از یک پروژه،نظراتش مستقیم، منطقی و متقاعد کننده بود و همیشه با ایده های خودش ارتباط مستقیم داشت برای همین هرگز توهین آمیز نبود.
ماسیمو به عنوان استادی که دائم در حال ارتقا بود می دانست چگونه بفروشد و چگونه مشتری را متقاعد کند و تا حد زیادی از کمک همسر و شریک زندگی اش لِلا برخوردار بود. یک بار ماسیمو با دو کارگاه طراحی مهم دیگر در نیویورک برای یک هویت سازمانی رقابت می کرد. هنگام ارائه ی کارش به مشتری اش گفت: «همه ی ما آنقدر خوب هستیم که شما می توانید با چشم بسته یکی از ما را انتخاب کنید ولی اگر چشمانتان را باز کنید حتماً ما را انتخاب می کنید.» ماسیمو یک سازمان دهنده ی خستگی ناپذیر بود و همیشه به پروژه های جدید فکر می کرد. در بسیاری از جلسات ای.جی.آی که او رئیس بود، فرقی نمی کرد آمستردام یا آملفی باشد یا توکیو. او شوخ طبعی، شور و شوق ، ظرافت متمایز ایتالیایی و چاشنی بین المللی را وارد جلسه می کرد. ماسیمو آن ایتالیایی بود که تصویر ایتالیا را در سرتاسر جهان بالا نگه داشت. می گفت که دوست دارد برای هویت سازمانی واتیکان طراحی کند، لوگوی آن را نگه دارد و بقیه را دوباره به شکلی دیگر طراحی کند. توجه کردن به تضاد بین شخصیت درخشان و شوخ طبعی اش با سختگیری و دقت اش در طراحی جالب بود . من این فرصت را داشتم که همراه با ماسیمو در کارگاه های آموزشی و سمینارهای سراسر دنیا  آموزش بدهم و واقعاً از شیوه ی آموزش، نظم و اشتیاقش برای طراحی در ارتباط با دانشجویان قدردانی می کنم. راجر رمینگتون مدیر مرکز مطالعات طراحی وینیلی در مؤسسه ی فناوری روچستر گفته است که «هر قدر ما در مرکز وینیلی پیش می رویم کار ما این است که در هر چیزی که به انجام می رسانیم میراث او را به عالی ترین شکل ادامه دهیم».
سال های سال همکاری با ماسیمو برای من افتخار و لذتی بزرگ بود. او استادی بزرگ و دوستی واقعی بود. دلم برایش بسیار تنگ شده است. او همیشه زنده و با ما خواهد بود.

                                                                                                  آرماندو میلانی، ۲۰۱۴